Mecsi Beatrix előadása
2025. március 11. 17: 30

Az előadás a szöuli születésű, ám 1950-ben Észak-Koreába távozott művész, Chŏng Hyŏn-ung (1910/1911–1976) Magyarországon kiállított alkotásain keresztül vizsgálja a Koreai-félsziget kettéosztottsága nyomán kialakuló identitáskeresési folyamatokat, valamint az ideológia szerepét az észak-koreai művészetben és annak nemzetközi terjesztésében. Középpontba kerülnek a budapesti Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeumban őrzött falfestménymásolatok, valamint az 1953-ban a Nemzeti Szalonban kiállított Az amerikai rablók barbár erőszakosságai a békés lakossággal az átmenetileg elfoglalt területen című akvarellfestmény, amelyek betekintést nyújtanak Észak-Korea művészeti és politikai stratégiájába a hidegháború időszakában. Chŏng az 1950-es években kulcsszerepet játszott Észak-Korea vizuális propagandájának kialakításában, és műveit Budapesten is bemutatták. A falfestménymásolatok a Koguryŏ sírfestmények és a koreai kulturális örökség bemutatásán keresztül Észak-Korea történelmi legitimációját erősítették, míg Chŏng akvarellje a háborús retorikát szolgálta az amerikai csapatok elleni propaganda részeként. Az előadás ezen művek elemzésén keresztül vizsgálja, hogyan szolgálták az észak-koreai művészeti alkotások a nacionalista és ideológiai célokat, és miként épült be Észak-Korea kulturális politikája a kelet-európai művészeti szcénába. Emellett rávilágít arra is, hogy a Chŏnghoz hasonló művészek hogyan alkalmazkodtak a politikai elvárásokhoz, miközben formálták a koreai művészet modern történetét. Az elemzés hozzájárul a művészet és ideológia kapcsolatáról szóló szélesebb diskurzushoz, valamint Észak-Korea és Kelet-Európa kulturális kölcsönhatásainak megértéséhez.
Mecsi Beatrix művészettörténész, koreanista, habilitált egyetemi docens, a Koreai Tanszék vezetője az ELTE Távol-keleti Intézetében. Doktori fokozatát a University of London School of Oriental and African Studies (SOAS) művészettörténet-régészet szakán szerezte 2004-ben. Tanított többek között a SOAS művészettörténet-régészet szakán, a londoni Sotheby’s kelet-ázsiai művészet MA programján, a szöuli Yonsei Egyetemen (Dél-Korea), jelenleg pedig az ELTE-n és számos európai országban tart kurzusokat és előadásokat a kelet-ázsiai művészetről. Rendszeresen publikál tudományos folyóiratokban középkori, kelet-ázsiai és kortárs művészeti témákban. Kutatásait a keleti és nyugati művészetelmélet és művészettörténet-írás elméleti és módszertani kérdései, a kelet-ázsiai és európai művészet, a kelet-ázsiai buddhista művészet és a kortárs művészet területén végzi.