Mecsi Beatrix előadása
2019. február 19. 17:30
1088 Budapest, Múzeum körút 4/B félemelet 172.
A Daruma baba az egyik legnépszerűbb szerencsehozó talizmán Japánban. Nincs keze, se lába, és a szeme is üres újkorában: az egyik szembogarát akkor festik rá, amikor kívánnak valamit, a másikat pedig csak akkor, ha teljesült a kívánságuk. Politikai választások után mindig megjelenik egy óriás Daruma baba a tévéképernyőkön és az újságok hasábjain, amint az új miniszterelnök nagy nyilvánosság mellett berajzolja a szemét győzelme jelképeként. De mi is ez a Daruma tulajdonképp? Nem más ő, mint a Zen (Chan) buddhizmus alapítója, az indiai eredetű Bódhidharma, aki nem csak komoly vallásalapítóként, hanem keljfeljancsi alakjában is megjelenik a japán buddhista templomokban és mindennapi életben. De hogyan lett a szentből játékbaba? Az előadás erre a kérdésre keresve választ, számos példát mutat be Bódhidharma, vagyis Daruma képzőművészeti ábrázolásaiból és a populáris kultúrában, a japán mindennapi életben betöltött szerepéről. Összevetve Kelet-Ázsia más országaival, ahol a Chan buddhizmus és Bódhidharma tisztelete megjelent, különösen szembetűnő a Japánban megfigyelhető népszerűsége és popularizálódása, amely különbségek szintén bemutatásra kerülnek.

Az előadó:
Mecsi Beatrix művészettörténész, koreai és japán szakos bölcsész, habilitált tanszékvezető egyetemi docens az ELTE Távol-keleti Intézetében. Doktori fokozatát a University of London School of Oriental and African Studies (SOAS) művészettörténet-régészet szakán szerezte 2004-ben. Tanított többek között a SOAS művészettörténet-régészet szakán, a londoni Sotheby’s kelet-ázsiai művészet MA programján, a szöuli Yonsei Egyetemen (Dél-Korea), jelenleg pedig az ELTE-n és számos európai országban tart kurzusokat és előadásokat a kelet-ázsiai művészetről. Rendszeresen publikál tudományos folyóiratokban középkori, kelet-ázsiai és kortárs művészeti témákban.